Wat is Zomerparkfeest? Contact Pers

Rom blogt

  • 20-11-2010  - Ik waande me weer tijdens het Zomerparkfeest, toen ik wandelend door de stad, naar de nis van het stadhuis keek. In die overbekende Zeemankleuren knippert de neonreclame. Nepbrouwerij 'EuroTrash Brewery'. Dezelfde schreeuwerigheid als in het Julianapark. Met de Witte Reus, Super Knaller en Happy Valley, KunstSuper. Ook over de top. Opdringerig. Lelijk. Dominant. Met verfoeilijke uitgetrokken en vervormde lettertypes. Contrastrijk kleurgebruik. Of beter kleurmisbruik. Daar kunnen de mannen van Studio Denk nog steeds over mee praten. Het gaat ook om de plek. Waar hangt het. Aan de gevel van het eeuwenoud bakstenen stadhuis. Aan de sidewings van het indrukwekkende zwarte hoofdpodium. Platte commercie versus historische schoonheid. Platte commercie versus pure cultuur. Dat maakt het zo wereldvreemd. Dan valt het ineens op. Want als we even verder doorlopen langs de Blauwe Trap dan knalt ook daar de neonreclame van de nieuwe Maasboulevardgevels af. Dat is dan ineens niet gek. Niet eens verschrikkelijk lelijk. We verwachten het daar zelfs. Een afspiegeling van de reclame-uitingen in de huis aan huis blaadjes. In die zin lijken ze allemaal op elkaar. Alhoewel. Er zijn ook andere voorbeelden. Op de Parade met 'Cameleon', in de Klaasstraat met 'Xie' en prijswinnaar 'Pistache Men'. En ook in de nieuwe Maasboulevard. Stijlvol. Zacht kleuren in harmonie. Kwaliteit. Mooie gevel. Zelfs een dankbaar onderwerp voor de stadsgidsen tijdens een rondwandeling door de stad. Ik heb het zelf gezien. Rond een uur of tien in de avond. Wandelend door de stad.